تبلیغات
تغذیه و رژیم درمانی

تغذیه و رژیم درمانی
می توان با یک رژیم غذایی مناسب از بسیاری از بیماریها پیشگیری کرد و بر سالهای مفید زندگی افزود. 
كلسیم برای حفظ سلامت و استحكام استخوان‏ها، دندان و لثه‏ها ضروری است. همچینن در حفظ ضربان طبیعی قلب، انتقال پیام‏های عصبی و عملكرد صحیح عضلات نقش دارد.

1- همراه با مكمل كلسیم، از قرص ویتامین C یا مواد غذایی غنی از ویتامین C مثل پرتقال استفاده كنید. ویتامین C، جذب كلسیم را افزایش می‏دهد.

2- اسید آمینه «لیزین» برای جذب كلسیم لازم است. لذا غذاهای غنی از آن را بخورید، مثل تخم‏مرغ، ماهی، سویا و فرآورده‏های آن، لوبیا.

3- سه بار در هفته و هر بار به مدت 15 دقیقه در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار بگیرید، زیرا نور آفتاب آسان‏ترین راه برای تامین ویتامین D بدن است (ویتامین D در اثر تابش مستقیم نور خورشید بر پوست، در بدن ساخته می‏شود). ویتامین D برای جذب بهتر كلسیم، ضروری است. البته بین ساعات 10 صبح تا 2 بعداز ظهر كه تابش نور خورشید شدید است، زیر آفتاب نروید.

4- مقدار مكمل كلسیم مصرفی روزانه ی خود را چند قسمت تقسیم كنید و هر بار یك قسمت را بخورید، زیرا مطالعات نشان داده است كه دریافت مكمل كلسیم در دفعات متعدد و مقدار كمتر، موثرتر از دریافت یك جای كلسیم و به مقدار زیاد است؛ مثلاً اگر باید روزانه 2 عدد قرص كلسیم بخورید، صبح یك عدد و عصر یك عدد را بخورید.

5- مكمل كلسیم را به نسبت 2 به 1 همراه یا مكمل منیزیم بخورید، یعنی 2 قسمت كلسیم و یك قسمت منیزیم.

6- مكمل كلسیم را به همراه مكمل آهن نخورید، زیرا اثر هر دوی آنها كاهش می‏یابد.

7- همراه با كلسیم، مقدار زیادی مكمل روی مصرف نكنید، زیرا مقادیر بالای روی، جذب كلسیم را كاهش می‏دهد.

ویتامین D برای جذب بهتر كلسیم، ضروری است.

8- نوشابه‏های گازدار را به مقدار خیلی كم مصرف كنید یا اصلا مصرف نكنید، زیرا به علت داشتن اسید فسفریك (فسفر زیاد) باعث دفع كلسیم از بدن می‏شود. مصرف زیاد فسفر، باعث دفع كلسیم از طریق ادرار می‏شود.

9- مصرف غذاهای با منشا حیوانی را كاهش دهید. دریافت زیاد پروتئین‏های حیوانی (مثل گوشت، تخم‏مرغ، شیر و لبنیات) دفع ادراری كلسیم را افزایش می‏‏دهند. دریافت زیاد نمك نیز چنین اثری دارد.

10- تنقلات و خوراكی‏های كم ارزش، الكل، قهوه و آرد سفید (مثل نان لواش) را خیلی مصرف كنید. این مواد غذایی باعث می‏شوند كلسیم زیادی از بدن دفع شود و جذب آن كاهش یابد.

11- مواد غذایی حاوی اگزالات را به میزان متوسط مصرف كنید، زیرا اگزالات، با جذب كلسیم تداخل می‏كند. مواد غذایی حاوی اگزالات شامل بادام، بادام‏زمینی، چغندر و برگ آن، ریواس، اسفناج، كلم، كاكائو، چای، آلو و توت‏هاست.

12- سبوس گندم را به میزان متوسط مصرف كنید، زیرا مصرف زیاد آن، با جذب كلسیم تداخل می‏كند.

13- داروهای مصرفی خود را بررسی كنید، زیرا بعضی از آنها مثل گلوكو كورتیكوئید‏ها با جذب كلسیم تداخل می‏كنند. در مورد مصرف همزمان داروها و مكمل كلسیم با پزشك مشورت كنید.

نكات:
1- مقدار مكمل كلسیم توصیه شده در روز، 800 تا 1500 میلی گرم است.

2- مكمل های آنتی اسید‏، منبع خوبی از كلسیم نیستند، زیرا اسید معده را خنثی می‏كنند، در حالی كه كلسیم در محیط اسیدی بهتر جذب می‏شود. آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم مثل (آلومینیوم ام جی)، می‏توانند دفع كلسیم از ادرار را افزایش دهند.

3- اگر داروی خاصی مصرف می‏كنید، قبل از مصرف مكمل كلسیم با پزشك خود یا دكتر داروساز داروخانه مشورت كنید.

4- اگر سنگ كلیه دارید، یا سابقه ابتلا به سنگ كلیه در خانواده‏ی شما وجود دارد، مكمل كلسیم نخورید
.

برچسب ها: نكاتی برای جذب بهتر قرص كلسیم، تغذیه، رژیم، رژیم درمانی، تغذیه و رژیم درمانی، جهان نیا، کلسیم، قرص کلسیم، مکمل کلسیم، آهن، جذب کلسیم، جذب آهن، روی، ویتامین ث،  
[ شنبه 31 اردیبهشت 1390 ] [ 09:26 ق.ظ ] [ جهان نیا ] [ نظرات شما باعث دلگرمی ماست ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

سلام به تمامی دوستان خوبم
جهان نیا هستم، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی و سعی دارم که مطالب مفید و عاری از دروغهای تبلیغاتی را برای همه دوستانی که علاقمند به حفظ سلامتی خود از طریق رژیم غذایی مناسب هستند را در جمعی دوستانه در اختیار عزیزان قرار دهم.

میتوانید سوالات خود را علاوه بر قسمت نظرات از طریق آدرس زیر میل کنید
rezhim.darmani@yahoo.com
نظر سنجی
چاقی هستید یا لاغر ؟؟؟ و آیا از وزن خود راضی هستید؟






آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب