تبلیغات
تغذیه و رژیم درمانی

تغذیه و رژیم درمانی
می توان با یک رژیم غذایی مناسب از بسیاری از بیماریها پیشگیری کرد و بر سالهای مفید زندگی افزود. 
اكثر خانم هایی كه دچار افزایش وزن و چاقی در سنین میانسالی هستند و به كلینیك های كنترل وزن مراجعه می نمایند، شروع چاقی خود را پس از افزایش وزن ناشی از بارداری خود ذكر می نمایند.

فراوان هستند مادرانی كه بارداری خود را با وزن طبیعی شروع می كنند و در انتهای دوران بارداری با افزایش وزنی بیش از 20 تا 30 كیلوگرم مواجه می شوند.

مشكل وقتی حادتر می گردد كه این افزایش وزن، پس از تولد نوزاد، نه تنها كاهش نیافته بلكه در بعضی از افراد، حتی بیشتر هم می شود.
اهمیت شیر مادر در كاهش وزن مادران

شیر دادن مادر به نوزاد علاوه بر آثار فراوانی كه در رشد نوزاد خواهد داشت، به بازگشت مادر به وزن طبیعی نیز كمك قابل توجهی می كند.

خیلی از مادران كه عدم ترشح شیر كافی را بهانه قطع شیردهی می دانند، كاملا در اشتباه هستند، چرا كه در اكثر موارد، مشكل در عدم كفایت تولید و ترشح شیر نمی باشد بلكه این مربوط به عدم آشنایی از تكنیك های صحیح شیر دادن است. لذا به ویژه در مادران چاق كه در مراحل اولیه شاید مكیدن شیر برای نوزادشان سخت باشد نباید از شیر دادن ناامید شده و برای آموختن تكنیك های صحیح شیر دادن حتما با پزشك متخصص زنان و یا نوزادان خود مشورت نمایند.

لذا توصیه اساسی آن است كه از فرصت شیردادن نه تنها برای رشد كافی كودك تان، بلكه برای بازگشت به وزن طبیعی قبل از زایمان، نهایت بهره را ببرید.

یكی از نكاتی كه باعث نگرانی خیلی از مادران به ویژه آنان كه تجربه بارداری اول را نیز دارند آن است كه اگر در دوران پس از زایمان شروع به رژیم غذایی نمایند قادر به دادن شیر كافی به نوزادن شان نبوده و یا به عبارتی كودك شان وزن نخواهد گرفت. لذا با توصیه آشنایان و دوستان خود شروع به پرخوری نموده، بدین بهانه كه نوزاد سالمی داشته باشند. در حالی كه واقعیت آن است كه شما حتی اگر دچار افزایش وزن بی رویه در دوران بارداری نباشید، به خوردن بیش از حد مواد غذایی در دوران شیردهی برای كافی بودن ترشح شیر نیاز نخواهید داشت.

از علل مهم چاقی دردوران شیردهی، یكی عدم تحرك و دیگری همین تصور غلط نیاز به انرژی فراوان برای تامین رشد نوزاد است.
توصیه های عملی برای كاهش وزن مادران شیرده

1- از چاقی و افزایش وزن بی رویه ناشی از بارداری خود نهراسید. هیچ وقت، حتی پس از افزایش وزن زیاد كه در دوران بارداری به دلیل روش نادرست تغذیه برای شما ایجاد شده است، برای جلوگیری از عوارض جانبی چاقی و بیماری های متابولیك دیر نخواهد بود. علاوه بر این توصیه اكید متخصصان آن است كه قبل از آن كه قصد بارداری مجدد داشته باشید حتما وزن خود را به حد مطلوب باز گردانید.

از فرصت شیردادن نه تنها برای رشد كافی كودك تان، بلكه برای بازگشت به وزن طبیعی قبل از زایمان، نهایت بهره را ببرید.

2- شما می توانید پس از ماه اول شیردهی تلاش برای بازگشت به وزن طبیعی خود را شروع نمایید. البته نیازهای تغذیه ای شما در این دوران با زمان های دیگر عمر متفاوت است. از طرف دیگر سرعت كاهش وزن شما با حالات معمولی قطعا متفاوت خواهد بود.

مطالعات معتبر اخیر علمی، حاكی از آن است كه كاهش وزن نیم كیلوگرم در هفته در بین هفته های 4 تا 14 پس از بارداری حتی در مادرانی كه نوزادشان فقط از شیر آنان تغذیه می نماید باعث كاهش ترشح شیر و نیز كمبود رشد نوزادان نمی گردد، به شرطی كه رژیم آنان منطقی تنظیم گردد. لذا تنظیم انرژی و ریزمغذی های لازم و نیز رژیم غذایی مطلوب در دوران شیردهی بایستی توسط متخصص تغذیه شما تنظیم گردد.

3. اگرچه نیاز مادر شیرده به انرژی بیش از فرد مشابه بدون شیردهی است، ولی میزان این افزایش نباید بیش از حد باشد. تا یك ماهگی كودك تان، میزان نیاز افزوده شما به كالری چیزی در حدود 450 كیلو كالری در هر روز است. در دو ماهگی530 كیلو كالری، در سه ماهگی 570 كیلو كالری است. در پنج تا شش ماهگی، زمانی كه غذای كمكی برای كودك تان را شروع می كنید این میزان به 480 كیلو كالری و سپس در بالاتر از 6 ماهگی به فقط 240 كیلو كالری مازاد در روز می رسد. مثلا اگر شما در روز 1500كیلو كالری به طور نرمال استفاده می كردید، در ماه اول پس از زایمان (اگر كودك تان فقط از شیر شما تغذیه می كند) به حدودا 1950 كیلو كالری نیاز دارید.

لذا در دوران شیردهی شما باید رژیم منظم و متعادلی داشته باشید تا بتوانید هم شیر كافی به كودك تان بدهید و هم دچار افزایش وزن بی رویه نشوید.


4- عامل مهم دیگر برای بازگشت به وزن و سایز قبل از بارداری داشتن ورزش منظم است. لذا شما باید ورزش كنید تا فرم بدن تان به قبل برگردد. هیج عجله ای در كار نیست، اگرچه بسیاری از زنان احساس خستگی زیادی می كنند و برخی نیز دچار استرس پس از زایمان هستند، اما ورزش منظم و قابل تحمل هم به كاهش وزن كمك می نماید و هم آن كه در بهبود اختلالات خلقی و كاهش این نوع موارد كمك كننده می باشد.

از طرف دیگر اگر شما نمی توانید تمام روز را فعالیت كنید نباید احساس گناه كنید چرا كه به طور طبیعی با مسوولیت های شما این انتظار طبعا منطقی و امكان پذیر نمی باشد. تنها از فعالیت های بدنی، كاری را انجام دهید كه به شما احساس بهتری می بخشد.

داشتن پیاده روی حتی در منزل را شروع نمایید. فعالیت كم بهتر از فعالیت نداشتن است و صرف كمی وقت در روز برای خودتان، برای بازگشت به وضعیت قبلی بسیار با اهمیت است.



طبقه بندی: رژیم کاهش وزن،  رژیم غذایی، 
برچسب ها: لاغری، چاقی، کاهش وزن، بارداری، رژیم، تغذیه، رژیم درمانی، تغذیه و رژیم درمانی، جهان نیا، ورزش در دوران بارداری،  
[ پنجشنبه 4 آذر 1389 ] [ 07:44 ب.ظ ] [ جهان نیا ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

سلام به تمامی دوستان خوبم
جهان نیا هستم، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی و سعی دارم که مطالب مفید و عاری از دروغهای تبلیغاتی را برای همه دوستانی که علاقمند به حفظ سلامتی خود از طریق رژیم غذایی مناسب هستند را در جمعی دوستانه در اختیار عزیزان قرار دهم.

میتوانید سوالات خود را علاوه بر قسمت نظرات از طریق آدرس زیر میل کنید
rezhim.darmani@yahoo.com
نظر سنجی
چاقی هستید یا لاغر ؟؟؟ و آیا از وزن خود راضی هستید؟






آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب