تبلیغات
تغذیه و رژیم درمانی

تغذیه و رژیم درمانی
می توان با یک رژیم غذایی مناسب از بسیاری از بیماریها پیشگیری کرد و بر سالهای مفید زندگی افزود. 

افزایش وزن

همین حالا قلم و کاغذ را بردارید، یک خط کسری بکشید، بالای این خط وزن تان را به کیلوگرم و زیر آن قدتان را بر حسب متر به توان 2 بنویسید، حاصل کسر را که به دست آوردید اگر 18 یا کمتر از آن بود، این گزارش را بخوانید، چون گزارش ما درباره ی شیوه‌ های چاق شدن لاغرها است؛ همان ‌ها که حاصل کسرشان 18 یا کمتر از آن شده است.

نام آزمایشی که درباره آن صحبت کردیم BMI است که از شیوه‌ های علمی تعیین چاقی یا لاغری افراد محسوب می‌ شود. بر اساس این آزمایش کسانی که حاصل کسرشان بین 20 تا 25 باشد وزن طبیعی و کسانی که کسرشان 25 به بالا باشد اضافه وزن دارند.

گام اول برای چاق شدن: دلیل لاغری را بفهمید

نخستین قدم برای چاق شدن پیدا کردن دلیل آن است چرا که  بسته به نوع لاغری راه درمان آن هم متفاوت است.

 یکی از دلایل لاغری، پُرکاری غده ی تیروئید است که باعث افزایش سوخت و ساز در بدن می ‌شود. در این صورت هر چقدر هم غذا بخورید به دلیل سوخت و ساز بالای بدن، لاغر می ‌مانید.

عامل دیگر لاغری بیماری بی ‌اشتهایی عصبی است و بیمارانی که بی ‌اشتهایی عصبی دارند برای چاق شدن باید ابتدا، عوامل استرس ‌زا را در ‌اطراف خود کاهش دهند.

از سویی دیگر برخی افراد، لاغری را از خانواده ‌های‌ شان به ارث می ‌برند که معمولا پس از طی دوران نوجوانی و جوانی، چاق می‌ شوند. لاغری وقتی ایجاد می ‌شود که دریافت انرژی از طریق مواد غذایی کمتر از مصرف آن در بدن باشد.

 لاغر‌ها به 2 گروه سالم و بیمار تقسیم می ‌شوند. لاغرهای سالم، معمولا در طول زمان اضافه وزن پیدا می‌ کنند، اما لاغر‌های بیمار، کم غذا هستند و مواد مغذی لازم به آن ها نمی‌ رسد و به همین دلیل باید به پزشک مراجعه کنند.

گام دوم: رژیم خوشمزه

اگر شما از آن دست لاغر‌های رنجور باشید که دلیل اصلی لاغری تان فقط رژیم بد غذایی است خیلی آسان می ‌توانید با تغییر این رژیم، به مرور زمان وزن تان را به حد مطلوب برسانید.

* در رژیم غذایی برای چاق شدن‌ از غذاهای کم‌ حجم و پُرکالری مانند کره، عسل، خرما و مغز دانه‌ ها استفاده کنید.

* برخی لاغر‌ها برای چاق شدن سراغ مواد غذایی پُرخطر می‌ روند مثلا میزان روغن غذای شان را زیاد می‌ کنند یا شکر و شیرینی را در رژیم غذایی‌ شان افزایش می‌ دهند؛ در حالی که چنین روشی به شدت رد می‌ شود و  این نوع روش‌ ها به سلامت لاغر‌ها آسیب می‌ رساند و حتی احتمال دارد باعث بیماری‌ های قلبی و عروقی شود!

گام سوم: چطور غذا بخوریم؟

محیطی که لاغر‌ها در آن غذا می‌ خورند باید دلچسب و مطلوب باشد. فرد لاغری که می ‌خواهد با غذا‌خوردن چاق شود، باید غذایش را در محیطی به دور از استرس بخورد. اگر لاغر هستید سفره ‌تان را رنگین کنید حتی اگر شده با شاخه گلی. غذای تان باید خوش طعم و خوشبو باشد و به هیچ وجه با اصرار دیگران، زیادتر از حد توان‌ تان غذا نخورید چون در این صورت از غذا دلزده می ‌شوید و در دفعات بعدی حوصله خوردن نخواهید داشت.

زیاد کردن وعده‌ های غذایی یکی از راه‌ های چاق شدن است، حتی اگر در هر وعده میزان غذای مصرفی ‌تان کم باشد.

 خوردن آب با فاصله کمی از آغاز یا پایان وعده ‌های غذایی، برای لاغر‌ها ضرر دارد، چون شیره‌ های گوارشی را رقیق می ‌کند و غذا به درستی هضم نمی ‌شود.

افزایش وزن

گام ‌چهارم: لاغر شکم قلنبه نشوید!

شما هم شنیده اید برخی لاغر‌ها می ‌گویند اگر ورزش کنند آب می ‌شوند و به همین دلیل در طول رژیم غذایی‌ شان برای چاق شدن، از جای شان تکان نمی‌ خورند، می ‌دانید نتیجه‌ اش چه می ‌شود؟ یک شکم قلنبه!

ورزش نکردن در لاغر‌ها باعث چاقی موضعی می ‌شود و برای جلوگیری از چنین اتفاقی، آن ها باید ورزش و پیاده‌ روی را در برنامه‌ های روزانه خود بگنجانند.

بی‌ تحرکی، عضلات لاغر‌ها را ضعیف می ‌کند در حالی که ورزش، عضلات آن ها را قوی و بزرگ می‌ کند و حتی بر اشتهای ‌شان اثر می ‌گذارد. پیاده‌ روی نباید با فاصله‌ ای نزدیک از آغاز غذا خوردن انجام شود چون احتمال دارد، اشتها را کور کند و به همین دلیل باید میان ورزش و غذا خوردن فاصله بیندازید.




طبقه بندی: رژیم غذایی،  رژیم افزایش وزن، 
برچسب ها: رژیم، تغذیه، چاقی لاغری، افزایش وزن، رژیم درمانی،  
[ سه شنبه 18 آبان 1389 ] [ 10:35 ب.ظ ] [ جهان نیا ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

سلام به تمامی دوستان خوبم
جهان نیا هستم، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی و سعی دارم که مطالب مفید و عاری از دروغهای تبلیغاتی را برای همه دوستانی که علاقمند به حفظ سلامتی خود از طریق رژیم غذایی مناسب هستند را در جمعی دوستانه در اختیار عزیزان قرار دهم.

میتوانید سوالات خود را علاوه بر قسمت نظرات از طریق آدرس زیر میل کنید
rezhim.darmani@yahoo.com
نظر سنجی
چاقی هستید یا لاغر ؟؟؟ و آیا از وزن خود راضی هستید؟






آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب